banner algemeen 2022

3 lezingen:

  • À la Campagne: het Franse licht van Maris tot Monet / In de stad: Alphonse Mucha
  • Théo van Rysselberghe. Schilder van de zon
  • Van Links Naar Rechts

3 bijeenkomsten online of op locatie € 67,50
Bekijk algemene voorwaarden & betaling


À la Campagne: het Franse licht van Maris tot Monet / In de stad: Alphonse Mucha

Fries Museum, Leeuwarden, 19 februari t/m 17 juli 2022

banner 1

banner 4

Kunstmuseum Den Haag, 5 februari t/m 3 juli

Op de fantastische tentoonstelling in het Fries Museum hangen ruim 90 schilderijen en tekeningen uit de collectie van het Rotterdamse Museum Boijmans Van Beuningen, maar veel van deze werken zult u waarschijnlijk nooit eerder hebben gezien. Van velden met klaprozen, lieflijke kusten en bloeiende boomgaarden tot woeste golven, lage horizonnen en weides vol koeien. De tentoonstelling laat zien hoe het licht een belangrijke rol speelde in de kunst: de zonnestralen schitteren op het water, het licht valt door de bladeren en de wind danst op het doek.
Aan de hand van publiekslievelingen en onontdekte schatten van onder meer Cézanne, Monet, Pissarro, Gauguin, Maris, Van Gogh, Sisley, Boudin en Weissenbruch maakt u een reis langs de artistieke ontwikkeling van de ‘Franse blik’ op het landschap; van de school van Barbizon tot het (post)impressionisme.
In het tweede deel van de lezing staat de stad Parijs centraal. Hier werd de Tsjechische kunstenaar Alphonse Mucha in 1894 op slag beroemd met zijn affiche Gismonda (1894), ontworpen voor de superster van het theater: Sarah Bernhardt. Le style Mucha is niet veel later synoniem gaan staan voor de Art Nouveau, de moderne stroming die het straatbeeld van de Franse hoofdstad domineerde. Het Kunstmuseum toont het werk waarmee Alphonse Mucha zo beroemd werd: affiches en illustraties en ontwerpen voor toegepaste kunst, tegen de achtergrond van het bruisende Parijs van het fin de siècle. Laat 19e eeuwse kostuums belichamen de flanerende Parijzenaren langs de boulevards, terwijl kleurrijk glas van Émile Gallé en Moser & Sohne uit dezelfde periode laat zien hoe nauw verbonden het werk van Mucha en de Art Nouveau is. Ook wordt er aandacht besteed aan de herontdekking van Mucha’s werk in de jaren zestig, en hoe zijn stijl resoneert met de popcultuur, flowerpower en Woodstock.


banner 3

Théo van Rysselberghe. Schilder van de zon

Singer Museum, Laren, 17 mei t/m 4 september 2022

Deze tentoonstelling is een ode aan een van de grote meesters in het verbeelden van licht en kleur. Van Rysselberghe (1862-1926) was een van de oprichters van de avant-gardegroep Les XX en wordt beschouwd als dé Belgische voorman van het pointillisme, waarmee hij Nederlandse kunstenaars als Jan Toorop inspireerde. Tijdens een van zijn reizen in Marokko in 1888 ziet hij letterlijk en figuurlijk het licht en begint hij met het aanbrengen van stippen ongemengde verf waarmee hij licht en kleur op sublieme wijze weet uit te drukken. Na 1900 gaat Van Rysselberghe losser schilderen, waarbij hij meer en meer zijn gevoel laat spreken. In de tentoonstelling wordt de ontwikkeling van Van Rysselberghe geschetst aan de hand van 60 schilderijen en ca. 20 prenten en tekeningen van zijn favoriete thema’s: society portretten, zonovergoten landschappen van Vlaanderen tot aan Marokko, zeegezichten en het vrouwelijk naakt. Zijn oeuvre is een ode aan de schoonheid van het leven én aan het schilderen zelf.


banner 2

Van Links Naar Rechts

Museum Arnhem, 13 mei t/m 23 november 2022

Het verbouwde Museum Arnhem opent op 13 mei met een prachtige tentoonstelling waarin een nieuwe kijk op een eeuw Neorealisme wordt geboden. De economische crisis van 1929 en de machtsovername van Hitler in Duitsland in 1933 raakten ook de kunst en de kunstenaars in Nederland. Of ze nu expliciet positie kozen of niet, de maatschappelijke polarisatie had gevolgen voor hun werk, hun persoonlijk leven en hun carrières, en voor de collectievorming van musea. Vooral sociaal geëngageerde en activistische kunstenaars verdwenen voor lange tijd uit de kunstgeschiedenis. Met Van Links Naar Rechts presenteert Museum Arnhem een inclusiever beeld van het Interbellum dan voorheen. Herontdekkingen van progressieve kunstenaars zoals Harmen Meurs en Nola Hatterman worden getoond tegenover bekende namen als Willink, Raoul Hynckes en Pyke Koch. De tentoonstelling is ingebed in een overzicht van bijna een eeuw verzamelen van Neorealisme door Museum Arnhem. Bekende en minder bekende namen uit heden en verleden wisselen elkaar af, zoals Henri van de Velde, Henk Mual, Gaby Bovelander, Marlene Dumas, Dorian Hiethaar en Iris Kensmil. Van Links Naar Rechts geeft daarmee een inkijkje in hoe het verzamelbeleid van het museum in de loop van de tijd werd bijgesteld, naar maatschappelijk engagement en een inclusieve blik.
Uiteraard wordt er in de lezing ook aandacht besteed aan het nieuwe uiterlijk van het museum.


Data

Direct inschrijven

Zeist, maandagochtend van 10-12.00u.
16 mei, 13 juni, 18 juli

Zeist: dinsdagavond van 20-22.00u. Let op: andere locatie
24 mei, 21 juni, 26 juli VOL

Zeist, woensdagmiddag van 14-16.00u. VOL

Soest, donderdagochtend van 10-12.00u.
12 mei, 9 juni, 14 juli

Utrecht: dinsdagmiddag van 14-16.00u. Let op: Nieuwe locatie
17 mei, 14 juni, 19 juli

Amersfoort van 10-12.00u.
Woensdagochtend 11 mei en vrijdagochtend 10 juni, 15 juli


3 lezingen:

  • À la Campagne: het Franse licht van Maris tot Monet / In de stad: Alphonse Mucha
  • Théo van Rysselberghe. Schilder van de zon
  • Van Links Naar Rechts

3 bijeenkomsten online of op locatie € 67,50
Bekijk algemene voorwaarden & betaling