banner lezingen

Ook komend seizoen staan er weer enkele lezingen op het programma naar aanleiding van spraakmakende tentoonstellingen in Nederland. Tijdens de lezingen wordt niet alleen ingegaan op de getoonde kunstwerken, maar worden de onderwerpen ook in een breder kader geplaatst. Hierdoor bieden deze lezingen u een uitstekende inleiding om op eigen gelegenheid de betreffende tentoonstellingen te bezoeken.

In het najaar staan er vier lezingen op het programma.
Eind oktober / begin november verschijnt het voorjaarsprogramma online.

 

1 | Jan Mankes (1889-1920)

Museum More Gorssel, 10 april t/m 25 oktober 2020

lezing janmankes1

lezing janmankes2

Dit jaar is het een eeuw geleden dat de schilder Jan Mankes al op jonge leeftijd overleed. Een deel van zijn werken wordt daarom nu getoond in Museum More. Volgend jaar is van 25 juni tot 26 september de tentoonstelling Jan Mankes en de dieren in Museum Belvédère te zien.
Mankes is bij een zeer breed publiek geliefd. Zijn over het algemeen zeer kleine werken worden omschreven als sprookjesachtig en teer. Mankes inspireerde latere meesters en werd zelf beïnvloed door kunsttradities van voorgaande generaties. Na zijn huwelijk met Annie Zernike, de eerste vrouwelijke dominee van Nederland, woonde hij korte tijd in Den Haag en verhuisde in 1916 naar het Gelderse Eerbeek, omdat de bosrijke omgeving beter zou zijn voor zijn tuberculose. Hier schilderde hij een belangrijk deel van zijn zachte, sobere portretten, ingehouden stillevens en dierstukken.
In de lezing zal ik ook ingaan op enkele tijdgenoot realisten, zoals Jan Voerman (1857-1941), Floris Verster (1861-1927) en Dick Ket (1902-1940).

 

2 | Extra Large

Kunsthal Rotterdam, 28 maart t/m 3 januari 2021

lezing extralarge2

lezing extralarge1

Voor het eerst in Nederland presenteert Kunsthal Rotterdam een groots overzicht van imposante wandkleden naar ontwerpen van beroemde kunstenaars als Picasso, Le Corbusier, Miró, Vasarely en Louise Bourgeois. De tentoonstelling Extra Large belicht de periode vanaf ca. 1920 tot nu, en ontvouwt een vrijwel onbekend aspect uit het oeuvre van veel moderne kunstenaars. Het grootste deel van de ruim zestig werken is vervaardigd in het historisch instituut Manufacture des Gobelins in Parijs.
Wandtapijten behoorden altijd tot de meest kostbare objecten in kastelen en paleizen, maar vanwege hun kwetsbaarheid zijn er slechts weinig tapijten bewaard gebleven. Het beroemdste oude voorbeeld is het geborduurde tapijt van Bayeux uit de 11e eeuw. Even later volgen de prachtige tapijten uit o.a. Vlaanderen. Vanaf het begin van de 17e eeuw gaf de Franse staat opdrachten aan gerenommeerde kunstenaars voor het ontwerpen van wandtapijten. Hoewel de oude technieken voor het handweven en knopen ongewijzigd zijn gebleven, heeft het ambacht zich door de vaak complexe ontwerpen vernieuwd. 
In het najaar van 2020 wordt in de Lakenhal in Leiden een tentoonstelling gewijd aan het werk van Claudia Jongstra (1963). Jongstra is wereldwijd bekend vanwege haar monumentale wandtapijten en architecturale installaties van gevilte wol die gekleurd is met natuurlijke pigmenten. Passend binnen het thema van deze lezing zal ik daarom ook hier aandacht aan besteden

 

3 | Body Language

Museum Catharijneconvent, 25 september 2020 t/m 17 januari 2021

lezing body1

lezing body2

In de late middeleeuwen (1300-1500) kwam de menselijke kant van Jezus, Maria en heiligen steeds meer centraal te staan. Zo ontstond een bijzondere beeldcultuur waarin het lichaam en de lichaamsdelen van heiligen de hoofdrol speelden. De kunst diende als hulpmiddel bij gebed en meditatie, waarbij inleving van groot belang was. Daarom werden de verbeeldingen steeds extremer: van wonden in de vorm van vagina’s en wandelende heiligen zonder hoofd tot Jezus die als een druif wordt uitgeperst. Welkom in de intrigerende belevingswereld van de middeleeuwer.
Tegenwoordig vinden we deze laatmiddeleeuwse kunstuiting op z’n zachts gezegd curieus. Juist daarom brengt het Catharijneconvent de meest sprekende kunstwerken voor het eerst bij elkaar en voorziet ze van hun middeleeuwse context. Voor de tentoonstelling brengt het museum unieke kunstwerken uit internationale collecties zoals Musée du Louvre, Musée de Cluny, de British Library en de Bibliothèque nationale de France bij elkaar. Kortom: een lezing boordevol bijzondere verhalen.

 

4 | Anders Zorn (1860-1920)

Kunstmuseum Den Haag, 10 oktober 2020 t/m 31 januari 2021

lezing zorn1

lezing zorn2

In de kunstgeschiedenis richt men zich vooral op kunstenaars die vernieuwend te werk gingen, wat kan betekenen dat sommigen - zoals Van Gogh of Gauguin - pas na hun dood bekend werden. Omgedraaid zijn veel succesvolle kunstenaars van weleer vaak in vergetelheid geraakt. De laatste jaren wordt er weer meer aandacht aan hen besteed, zoals bijvoorbeeld aan Alma Tadema enkele jaren geleden.
Het Kunstmuseum Den Haag wijdt een grote overzichtstentoonstelling aan de in zijn tijd zeer beroemde Zweedse kunstenaar Anders Zorn (1860-1920). Zorn volgde zijn opleiding aan de kunstacademie van Stockholm, maar vestigde zich even later in Londen en Parijs. Hij specialiseerde zich in portretten en reisde voor zijn succesvolle carrière de wereld over. Hoewel de Europese adel, beroemde kunstenaars en Amerikaanse presidenten recordbedragen neerlegden voor zijn portretten, beeldde Zorn mensen niet beter af dan ze waren en schilderde hen graag in hun eigen omgeving. Net als veel van zijn Europese tijdgenoten legde Zorn na 1900 ook de traditionele manier van leven van zijn geboorteland vast. Maar het zijn de werken van vrouwelijk naakt die hem tot publiekslieveling maakten. Zorn bracht een nieuwe sensualiteit naar dit genre door zijn modellen niet alleen in het atelier, maar ook in de Zweedse natuur te schilderen.
Zorn behoort tot het naturalisme, een stroming waarin een natuurgetrouwe weergave van de mens en zijn omgeving centraal stond. Hij bestudeerde het ‘simpele’ bestaan op het platteland en wilde de Zweedse volksaard vastleggen. Zijn werk komt overeen met het werk van de Spaanse schilder Joaquin Sorolla y Bastide (1863-1923) en dat van de Amerikaan John Singer Sargent (1856-1925), twee kunstenaars waar ik in de lezing ook aandacht aan zal besteden.


De vermelde onderwerpen zijn onder voorbehoud. (zie ook de gewijzigde algemene voorwaarden!)


Data 2020-2021

Zeist, maandagochtend van 10-12.00u.: 21 sept, 12 okt, 9 nov, 7 dec VOL - WACHTLIJST

Amersfoort, maandagavond van 20-22.00u.: 21 sept, 12 okt, 2 nov, 30 nov

De Bilt, dinsdagochtend van 10-12.00u.: 15 sept, 13 okt, 3 nov, 1 dec VOL - WACHTLIJST

Utrecht
dinsdagmiddag
van 14-16.00u. VOL - WACHTLIJST
dinsdagavond van 20-22.00u.: 22 sept, 6 okt, 10 nov, 8 dec

Zeist, woensdagmiddag van 14-16.00u.: 16 sept, 7 okt, 4 nov, 2 dec VOL - WACHTLIJST

Amersfoort, donderdagochtend van 10-12.00u.: 17 sept, 8 okt, 5 nov, 3 dec VOL - WACHTLIJST

Leusden, vrijdagochtend van 10-12.00u.: 18 sept, 9 okt, 13 nov, 11, dec VOL - WACHTLIJST


4 bijeenkomsten € 80,-